19 Aralık 2009 Cumartesi

CUMARTESİ SOHBETLERİ VOL.28-DERYA DEMİR/KÜRATÖR/GALERİ NON'UN KURUCUSU



galeri splendid'in kapanışından sonra galeri NON'u kuran derya demir çok uzun zamandır takibimde. kafasının çalışma şeklini beğeniyorum. birbirimizi uzaktan izledik. sonra tanıştık. galeri NON'u kurarak istanbul güncel sanat ortamına bana göre büyük renk ve değer katan derya ile skype üzerinden konuştuk..

erelada: heyyy..

Derya Demir: hola

erelada: günaydın.. yani bana göre günaydın; yeni uyandım sayılır..

Derya Demir: biz ise ögle yemeğinde ne yesek diye düşünmeye basladik, cumartesi NON hali. dun guzel bir konser mi kacirdik yoksa?

erelada: yaa!!?? neyse benimkisi uzun bir geceydi.. ama ben bugün biraz öfkeli ve dünyaya kızgın uyandım.. dün çok şey kaçtı ama benim için imkansızdı gitmek.. sen nasıl uyandın?

Derya Demir: evet son haftalarda dunyaya ve turkiyeye ofkelenecek konu bulmakta zorlanmiyoruz. dun osman ve didem'de yemekteydik biraz uzun surdu. 3 gibi eve donunce bugun alarmi 5 kez kapatarak uyandim:) osman ve didem'i pist'ten hatirlayabilirsin-pangalti'daki sanatci inisiyatifi.. sen niye sinirli uyandin?

erelada: 0))) neysi ki alarmı duymuşsun.. bu da bir şey.. ben alarmı bile duymadım.. evet evet biliyorum onları.. benimkisi kişisel daha ziyade.. ama ne kadar kişisel olsa da dezorganize durumlar neticesi. yani yine ucu bu memlekete dayanıyor.. seninle NON ile ilgili konuşmak istiyorum biraz.. çok güzel bir şey yaptın. tebrik ediyorum.. ben 2'debir'e başladığımda ortalık daha kuraktı ama şu an şehirde iyi şeyler oluyor. NON bunlardan biri..

Derya Demir: cok tesekkur ederim erelcim.

erelada: motivasyonun nedir? hareket noktan ya da.. en çok neyle beslenirsin?

Derya Demir: En cok sanirim calıstigim sanatcilardan herhangi biri bak, sana ne gosterecegim diyerek bana yeni islerini gosterdiginde heyecanlaniyorum. En basta da galeri kurmaya beni iten bu olmustu..

erelada: ve splendid'i yaptın leyla gediz ile birlikte..

Derya Demir: evet..splendid ilk deneyimimdi-ticari galeri olarak.. leyla ile yaklasik 5 guzel sergi yaptik.

erelada: derken..

Derya Demir: derken bazen ayri dustuk.

erelada: sanatçı kaprisi?
Derya Demir: sanatci kaprisi denemez, yapi farkliligi. insanlar ile iletisim sekillerimiz farkli idi.

erelada: anladım.. ama belki de splendid NON'a, yani asıl yapmak istediğine aracılık etmiş oldu..

Derya Demir: kesinlikle oyle oldu. sonuc olarak sanatin non-profit bir tarafindan geliyordum ve ayrica her ne kadar sanatcilar ile calissam da-bu calismalarin surekliligi bir galerici-sanatci iliskisi gibi degildi.

erelada: yani splendid'de mi demek istiyorsun..

Derya Demir: splendid oncesi, yani galericilige baslamadan onceden bahsediyorum. isin daha cok kuratoryel kisminda iken ama bir sanatci ile galerici olarak calisinca neredeyse gunasiri gorusur hale geliniyor. splendid buna benzer konularda bir okul-alistirma gibiydi.. ya da koleksiyoner ile tanisma tanima..

erelada: o da işin ayrı boyutu tabi. belki de en zorlayıcı tarafı.. yani koleksiyoner ile tanışma..

Derya Demir: splendid oncesi temasta oldugum kisiler, kuratorler-sanatcilar-sanat elestirmenleri iken buna kolkesiyonerler de eklenmis oldu

erelada: ve de non-profit olmaktan uzaklaşma bir nevi..

Derya Demir: oncelikle sanat eserine baska bir boyuttan da bakmaya basliyor insan. sanatciya da. kuratorlukte o anki sergiye odaklanirken, burada 10 yil -50 yil sonrasini da dusunmek gerekiyor. non-profitten cok uzaklasmamaya ozen gosteriyorum ama.. tabi burada isin etkileyiciligine sanatcinin almis oldugu yol-istikrarliligi-kisilerin yorumlari-kullandigi malzeme gibi yan faktorler ekleniyor. sanatci hakkinda ilk sorular genel olarak bu konular uzerine oluyor.

erelada: benim durumumda, bağımsız bir dergi yaparken, işin içine para kazanma da girince, ister istemez reklamcılarla muhatap oluyorsun. dergine aldığın bir ilan veya advertorial tüm yapısını bozabiliyor.. NON'un duruşunu, 2'debir'in dergi olarak duruşuna yakın bulduğum için direnmesi zor..

Derya Demir: ben de ornegin yilda en az 2 sergiyi hic kar amaci gutmeden gerceklestirmeyi dusunuyorum. NON icin bir nevi prestij sergisi denilebilir-cunku turkiye koleksiyonlarinda fazla rastlanmayan isler sayilir..

erelada: o zaman şimdiden belli sergiler..

Derya Demir: evet 1,5 yillik programimiz asagi yukari belli. ornegin gokcen'den sonra asli cavusoglu'nun sergisi acilacak. burada asilabilir pek is gormeyecegiz;) bir katta fuat'in seslendirdigi bir plak dinlerken, baska bir katta ise illegal tez ofislerine yazdirilmis bir tez ile karsilasacagiz.. bu sergi bence turkiye guncel sanati icin cok onemli bir sergi.

erelada: ne zaman başlayacak? tarih?

Derya Demir: 12 ocak'ta acilis. simdiden ozellikle yurtdisi ilgisi buyuk. isler bu solo sergi icin hazirlandi. ama tez henuz gosterilmeden paris'te kadist foundation'a davet edildi. plak ise 2010'da 2 farkli sergide yer alacak.

erelada: çok heyecanlandım, cidden..

Derya Demir: inisiyatif almazsak sanirim ne NON ne 2debir olurdu:)

erelada: AYNEN!

Derya Demir: ne de biz birbirimizin yaptigi isleri sevebilirdik.

erelada: kesinlikle.. deryacım.. çok teşekkür ederim sohbet için.. yakında görüşmek üzere.. çokk sevgiler..

Derya Demir: gorusuruz!! kahveye de beklerim yolun dusunce xxx

Hiç yorum yok: