28 Kasım 2009 Cumartesi

CUMARTESİ SOHBETLERİ VOL.27-AYŞEGÜL SÖNMEZ/AICA BAŞKANI/GAZETECİ/SANAT ELEŞTİRMENİ/KÖŞE YAZARI/ELEŞTİRMEN/KÜRATÖR


yıl 1998. milliyet gazetesi. güneşli. artı haber diye bir dergi çıkıyor. ben insanlar bölümünün editörüyüm. 1 yıl hayatta kalıyor dergi. çünkü satmıyor. çok satmayan bir dergi daha var aynı binada çıkan. ismi negatif. duygu asena ve ekibi. eskiler de var yeniler de. yenilerin arasında hemen göze çarpan, hatta tüm binada göze çarpan kişi ayşegül sönmez. ahmet tulgar ile ahbap olduğu için bizim katta sıkça karşıma çıkıyor. hareketli, çekici, deli, zehir gibi birisi. bilgiyi emen, işine yarayanı tutan, yaramayanı derhal püskürten "dahi mi ne" küçük, tiz sesli" kadın. ayrıca zevkli ve ölümüne sanat aşığı. 1998'in nispeten kurak sanat ortamında, taze olanı hemen çekip ortaya çıkartıveriyor. ayşegül sönmez'i öyle tanıdım. araya yıllar girdi. gazeteciliği muhafaza ederek, türkiye'de sanat'ın sözcüsü oldu. aica'nın başkanı, ömer uluç hayranı, 'feminist mi, ben mi' isimli canlı söyleşi dizilerinin mucidi ve saire, ve saire. kalabalık, canlı ve harikulade renkli bir kadın..

Erel
ayşegüüllll.
.

13:06Ayseğul
naber

13:07Erel
iyidir yahu.. küt diye kapanınca, anlamadım ben de.. vaktin var mı biraz?


13:07Ayseğul
var canım

13:08Erel
süperr.. o zaman cumartesi sohbetine ne dersin? kısa ve acısız olacak, söz.


13:08Ayseğul
aa simdi yazı yazıyorum ama...

13:08Erel
yaaaaaa...


13:08Ayseğul
böyle chat yaparken mi yapıyoruz?

13:09Erel
evet, özelliği o.. spontan.


13:09Ayseğul
iyi tamam
şu an mı başlıyoruz?

13:09Erel
harika.. hemen başlayalım o zaman, uyar mı..
yoksa teçhizatlanalım mı önce.. sigara filan?


13:09Ayseğul
tamam, yanımda zaten.

13:12Erel
sanat sözcüsü olmanın ağırlığı ve hafifliği nedir?


13:12Ayseğul
bi saniye telim çalıyor
bilmem ağırlık hafiflik olarak düsünmemistim.
daha çok hafiflik olarak düşünmeli ama, sanata ilişkin her şeyi.

13:13Erel
türkiye'de sanat artık hafife de alınmamalı öyle değil mi?


13:14Ayseğul
türk hafif batı müziği..

13:14Erel
hahahaha..


13:15Ayseğul
hafife alınmadı ki hiç bençe

13:15Erel
tabii ki öyle ama son beş yıla bakınca ciddi adımlar atılıyor..


13:16Ayseğul
olmak durumunda

13:17Erel
bence her zaman bir ağırlığı vardı ama pek konuşmuyordu,
iletişimi zayıftı sanki..


13:17Ayseğul
galiba

13:17Erel
peki ne oldu? ne zaman ivme kazandı dersin?


13:18Ayseğul
avrupa'nın bu anlamda durgunluk dönemine girmesi
paranın yer değiştirmesi
yeni açılan pazar imkanları
türkiye de nasibini alıyor elbette bu durumdan
sothebys' durup dururken türkiye'de büro açmıyor..

13:21Erel
değil mi.. ben büyük bir şevkle izliyorum durumu ve de genç sanatçı hareketlerini de alkışlıyorum.
müthiş bir devinim var.. berlin bu anlamda sırasını savdı, istanbul'a devretti diye düşünüyorum mesela..

13:27Ayseğul
o kadar abartmayalım..

13:29Erel
doğru, haklısın, abratmamalı..
önümüz contemporaray istanbul.
haftaya başlıyor. etkili buluyor musun?


13:29Ayseğul
pek çok sanatçıya enerji veriyor. gidip görmek, toplu olarak hoşuma gidiyor.
hüseyin ertunç'un son işleri var 2009 tarihli, tem sanat galerisi'nde, merak ediyorum mesela.

13:34Erel
seni en çok heyecanlandıran sanatçılar kimler diye sorsam..


13:37Ayseğul
ilhan sayın,
leyla gediz
zeki demirkubuzne çekmiş
nasıl çekmiş, onu da merak ederim
mahir öztaş ne yazmış, nasıl yazmış
ebubekir eroğlu'nun şiirlerini de merak ederim..

13:42Erel
ayşegülcüm.. internetin gazabına uğruyoruz sürekli.. toparlayayım konuyu.. sence bizde sanat ortamında ne eksik?
ben mesela daha fazla genç ve yenilikçi işler görmek istiyorum.. klanlardan sıkıldım..

13:43Ayseğul
sıkılacak kadar klanlar olduğunu düşünmüyorum... keşke olsa.
genç işler gayet ortada
hiç olmadıkları kadar görünebiliyorlar
ama ne kadar yenilikçiler onu bilemiyorum
yenilikçi ne demek onu da bilemiyorum
doğru bir sıfat mı bir sanatçı için
ama tazelik önemli
taze işler üretmek
taze hissettirmek

13:44Erel
tazelik daha doğru, evet..


13:44Ayseğul
zihin açıcı egzersiz yaptrıyor olmak
matrak da olmak ama
siyaseten doğrucu olmamak..

13:45Erel
sakınmadan, tribünlere konuşmadan..


13:45Ayseğul
bireyselliğini bireysel olma hakkını sonuna kadar kullanmak
aynı zamanda tribünlere de konuşabilirsin
sonuçta rockçılar bunu yaptılar 1960larda

13:45Erel
işte bundan çok emin değilim, bireyselliğin manipüle edilebildiğini görüyorum ben..


13:45Ayseğul
bireyselliklerini sonuna kadar kullanıp yığınlara seslendiler

13:45Erel
satar diye yapılan işler..


13:46Ayseğul
satar diye bir iş yapıyorlar ve satıyorlarsa bravo
bunda tartışacak bir şey yok
ya da eleştirecek

13:46Erel
o zaman samimiyeti pas geçiyoruz..


13:47Erel
isim söylemek istemiyorum ama sürekli aynı şeyleri tekararlayan sanatçılar var..
sıkıcı ve samimiyetsiz buluyorum, taze hiç değil..


13:49Ayseğul
tekrarlamak ilginçtir. hayatın kendisinin de bir tekrar olduğunu sürekli aynı caddeden karşıdan karşıya geçtiğimizi ama her geçtiğimizde farklı bir duygu, manto ya da kot ceketle geçtiğimizi düşünelim.
sonuçta hep aynı işi tekrarladığını düşündüğün pek çok sanatçıyı yakından tanıma fırsatı bulduğunda
tekrar ettiğinin ne olduğunu bulmak ilginç olabiliyor.
tekrar da sanıldığı gibi zararlı bir şey değil. yani taze olabilir tekrar eden aynı zamanda.

13:53Erel
ben tekrarı içinde bir oyun gizlendiği zaman seviyorum galiba. bir bilmece. tekrarın içinde başka bir söz.. aynı kişiyi her yıl aynı yerde aynı kılıkta çeken fotoğrafçı, en azından pozlama yaparken bir fark yaratabiliyor. ressamın işi daha zor örneğin..
ben senin yorumlarını sanatçıların kendilerinden daha enterasan bulduğumu söyleyebilirim.. büyük zevk..
peki, bir temennin var mı?


13:56Ayseğul
sanat uzun hayat kısa.

13:56Erel
:)))))


13:56Ayseğul
çok teşekkür ederim
büyük bir zevkti.

13:57Erel
ben çok teşekkür ederim ayşegülcüm..

Hiç yorum yok: