31 Ocak 2009 Cumartesi

cumartesi sohbetleri v.II - ali taptık/fotoğrafçı


cumartesi sohbetleri devam ediyor.. bu sefer işlerinin takipçisi olduğum, bu ülkenin az sayıda iyi fotoğrafçılarından ali taptık ile konuştum. facebook'da chat ortamında karşılıklı uyandırma servisi işlevi gördüğümüz sohbeti, virgülüne dokunmadan buraya taşıyorum.. iyi okumalar..

11:15amErel
aliii, günaydın nasılsın?

11:16amAli
günaydın iyiyim
sen nasılsın?
11:16amErel
fena değil..geç uyanmama kızdım, o kadar..
şu ara sergileri de kaçırıyorum..

11:17amAli
ya geçmiş olsun tekrar çok...
nasıl oldun?
11:17amErel
çok saol.. ne dertli bir şeymiş yahu.. geçemiyor bir türlü ama daha iyiyim..
sana bir şey soracam..

11:18amAli
buyrun
11:18amErel
blog için kısa röportaj yapabilir miyim seninle?
öncelik her zaman fotoğrafçının benim için:)
geçen hafta charles ile yaptık..

11:19amAli
gördüm, evet
11:19amErel
hoşuna giderse şimdi??

11:19amAli
olur...
daha ilk kahvemi içme anımdayım fazla zorlayıcı birşey sorma ama:)
11:20amErel
peki, süper.. kahve vs. tedarik etmen gerekiyorsa, beklerim..

11:20amAli
evet 1 sn
11:20amErel
ok..

11:22amAli
ben burdayım
11:22amErel
süper.. benim de bir hazırlığım yok, direkt aklıma ne geliyorsa soracam..

11:23amAli
peki
11:23amErel
pek sergi gezmiyorum ama.. internette epeyce vakit geçiriyorum ve fotoğraf adına gördüğüm bazı işler beni heyecenlandırıyor..

11:24amAli
buradan işler mi bunlar yoksa yurt dışından mı?
pardon soruları sen soruyordun
11:25amErel
yok yahu, öyle katolik değiliz, soru cevap değil, sohbet işte.. neyse, galiba yurtdışından işler daha çok heyecanlardırıyor ama bizde de var tabii ki..

11:27amAli
buradan oradan diye ayırmak ne kadar doğru bilemiyorum ama yaşadığı şehirde de daha kafa karıştırıcı, daha kirli, daha derin işler görmek istiyor insan...
11:30amErel
evet, tama da bu noksan.. bir de galiba buradaki kafalar daha sansasyon arıyor, satışa yönelik oluyor.. asıl eksik olan fikir bence..fikrin oluşması için önce fotoğrafı çekenin bir derinliğinin, bir meselesinin olması gerekiyor tabi..

11:33amAli
burada insanların meselesinin olmadığına inanmak istemiyorum, bana daha çok özen, israr, yöntem, takıntı eksikliği gibi geliyor ama böyle buradaki fotoğraftan şikayet ettikçe kendimden sıkılıyorum ben...
11:35amErel
haklısın.. bağımsızlığın bittiği noktada, galerici/sanatçı ilişkisinin başladığı yerde sanatçının ısrarı özellikle de.. ama bu konu eni konu
uzayacak bir konu..
ben gene de umutsuz değilim..

11:37amAli
benim çalıştığım kurumlarda böyle sorun olarak bir ilişki gözlemedim çok iyi bilemiyorum o nedenle...
ben de değilim, güzel şeyler olacak
11:42amErel
bence de.. bir de dikkatimi çeken şu: şöyle bir eğilimin yükseldiğini gözlemliyorum, bir çeşt samimiyet krizine varan bir eksibisyonizm merakı var.. özellikle yurtdışında..özel hayatı görüntüleme merakı.. moda fotoğrafçılarında da var, normalde ne bileyim, portre çekende de var.. sen ne düşünüyorsun?
11:45amErel
fotoğrafçı kendi hayatının paparazzisi olmak niyetinde olabilir mi?

11:47amAli
belli bir tarz fotoğraftan bahsediyoruz ve oldukça geniş bir janra... Ben açıkçası bu tarz moda fotoğraflarına tahammül edemiyorum. İşin doğrası geriği ticari olması benim için samimiyeti öldürüyor. 1970'lerde Araki ile, Petersen ile, Moriyama ile başlamış bir akım bu... Ve bu adamların bir derdi varmış. Şimdilerde moda fotoğrafçıları bu yöntemleri kendi için kullanıyor. Başka bir yöntemi kendileri ve müşterileri için kullanıyorlar. Ben yapamazdım. Özel hayatımda sadece ben yokum ve ticari bir amaçla bunu yapmayı ben samimi bulmuyorum.
11:48amAli
Paparazzi olma konusuna gelince, bence kişisel hikayelerden ortak değerlere gitmek burada amaç... Derdi bu olmayan işlerin yaşayacağına da inanmıyorum. Sadece teşhircilik olmamalı amaç...
11:54amErel
fotoğrafın/fotoğrafçılığın "kolaylaşması", fotoğrafçılığı bir arzu nesnesi haline getirdi sanki, içeriği de hafiletti belki de.. snap-shot estetiğini yüceltti.. bu trend fotoğraf sanatçısını da belli ölçüde manipüle etmiş olabilir mi? ya da fotoğrafçılık bundan zarar gördü diyebilir miyiz?
12:01pmErel
orda mısın??

12:01pmAli
nedir kolaylaşan? Bence çok zorlaştı. Sayısal teknolojilerin getirdiği imkan ve hız sadece ticari fotoğrafta ekonomik olabilecek birşey. Milyonlarca karenin arasında sıyrılacak birşeyler yapmak imkansıza yakın ama değil tabiiki. Burada kişisel hikayelerin biricikliği giriyor işin içine... Fotoğraf sanatçısı da çok sevdiğim bir söz değil... Ama sonuç olarak kendi projeleriyle uğraşan fotoğrafçıları pek etkilediğini inanmıyorum bu gelişmelerin. Fotoğrafçılığın bir zarar gördüğünü de düşünmüyorum. Sadece özellikle 'iyi' işi tanımlayacak kurumların özellikle buradaki eksikliğinden kaynaklanıyor o zarar görme... Fotoğrafçılık pratiğinin, yöntemlerinin, dilinin çok iyi bilinmediği yerde çok fazla çöp sergilenmesi, gösterilmesi, basılması bunun bir sonucu ama çöpe de ihtiyacımız var heralde. Değil mi? Çöp'ün çok iyi bir tanım olduğundan emin değilim daha iyi bir kelime arıyorum ama aklıma gelmiyor...
evet
12:11pmErel
varmak istediğim yerdeyiz.. çöpe çöp denmesi de yanlış değil ayrıca:)) tam da dediğin gibi iyi işin değerlendirilmesi, tayini tökezliyor bence de..

12:14pmAli
bak yine kendimi buradaki eksikliklerden şikayet ederken buluyorum. Kendime ve bunu konuştuğum herkese de tekrarladığım birşey var: Şikayet etmeyi bırakıp işimize bakalım, yavaş yavaş olur sonunda heralde... Zaten ciddi bir fotoğrafçının başka bir seçeneği de yok... Dün bir fotoğrafçı arkadaşımla konuşuyorduk... Sorumluluklarımız var...
12:16pmAli
Kendime de olan bir tepki bu bu arada... yanlış anlaşılmasın
12:17pmErel
haklısın.. bana şikayet gibi gelmedi söylediklerin ama.. mesele bu zaten yapacaklarımız var..
senin yapacaklarını merakla bekliyorum ayrıca..

12:18pmAli
Alex Majoli fotoğrafçıyı mükelleşmek için çeşitli ritüelleri olan bir samurai'a benzetiyor. (fotoğrafları benim favorim değil kesinlikle ama yine de çok iyi bir benzetme)
12:19pmErel
güzel bir söz..

12:19pmAli
Ben de heyecanla yeni şeyler yapıyorum...
12:20pmErel
harika.. alicim, çok teşekkür ederim bu sohbet için, vakit ayırdığın için..

12:20pmAli
ben teşekkür ederim cumartesi sabah egzersizi gibi bu işte...
12:21pmErel
:))))... kahveden daha etkili bir uyandırma servisi oldu sanırım.. güzel bir gün diliyorum sana..

12:23pmAli
kesinlikle! ben de güzel bir diliyorum buradan sana ve herkese? Radyo programı gibi oldu... Selam da gönderebiliyim buradan:P
12:23pmErel
hahahaha.. tabi ki, bütün arkadaşlarına, akrabalarına....

12:24pmAli

12:27pmAli
ben kaçtım erel ççok teşekkürler tekrar... çıkıp biraz fotoğraf çekeyim...
12:29pmErel
tamam alicim.. ben teşekkür ederim.. kolay gelsin..

Hiç yorum yok: